#hibás teljesítés # bizonyítási teher #vii. kerület ügyvéd
# defective performance # burden of proof #lawyer in the VII district of Budapest
1./
Mikor áll fenn a hibás teljesítés?
Amennyiben
a felek érvényesen eltérően nem határozták meg a hibás teljesítés fogalmát,
akkor a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a
továbbiakban: Ptk.) 6:157. §-ból következően, akkor lehet
megállapítani, hogy a kötelezett hibásan teljesít, ha következő
feltételek mindegyike fennáll:
- a
szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben
vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek ÉS
-
ha a jogosult a hibát a szerződéskötés időpontjában nem ismerte ÉS a hibát
a szerződéskötés időpontjában nem is kellett felismernie.
Tehát
a hibás teljesítés megállapításához egyrészt szükséges, hogy szolgáltatás már a
teljesítés időpontjában hibás legyen (azaz, ne feleljen meg a szerződésben vagy
jogszabályban meghatározott minőségi követelményeknek). Ebből következően nem
beszélhetünk hibás teljesítésről, ha a hiba oka a teljesítés időpontja után
keletkezett, azaz pl.: ha a vevő, mint jogosult nem rendeltetésszerű használata
miatt következett be a meghibásodás.
A teljesítés időpontja tekintetében megjegyezzük, hogy annak időpontja a szerződés tartalmától és a felek közötti jogviszony jellegétől függ (dolog birtokának átruházásával járó szolgáltatás esetén általában a dolog birtokbavételének időpontjával egyezik).
A hibás teljesítés megállapításához másrészt szükséges, tehát az is, hogy a jogosult a hibát a szerződéskötés időpontjában ne ismerje fel, illetve azt a szerződéskötés időpontjában ne is kelljen felismernie. E tekintetben, tehát a szerződéskötés időpontja a releváns, vagyis az a hibás teljesítés fennállása szempontjából mindegy, hogy a jogosult a hibát a szerződéskötés után ismerte fel (megjegyzem, hogy az elévülés és a jogosult által kötelezettnek történő hiba bejelentési kötelezettség szempontjából viszont már nem mindegy, hogy mikor ismerte fel a hibát a kötelezett).
2./ Bizonyítási kötelezettség:
Ha a felek eltérően nem állapodnak meg a szerződésben, akkor a bizonyítási kötelezettség (bizonyítási teher) főszabály szerint a következők szerint alakul:
Hiba jelenség fennáll: – jogosultat terhel
Hiba már a teljesítés időpontjában fennállt/nem állt fent:
o jótállási igény érvényesítése esetén: – kötelezettet terheli, hogy nem állt fent
o kellékszavatosság érvényesítése, fogyasztóként vállalkozóval szemben, ha a hiba okát a teljesítést követő 6 hónapon belül ismerte fel a jogosult, ÉS ezen vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethető: – kötelezettet terheli, hogy nem állt fent
o kellékszavatosság érvényesítése fentiektől eltérő, minden más esetben: -jogosultat terheli, hogy fennállt
A hibát a vevők már a szerződéskötés időpontjában felismerték, illetve fel kellett ismerniük – kötelezettet terheli
Hibás teljesítéssel kapcsolatos javítási költség, kártérítési, ellenszolgáltatás arányos leszállítására vonatkozó, illetve szavatossági kötelezettség teljesítésével kapcsolatos költségek megtérítésére vonatkozó igény érvényesítése esetén annak összegszerűsége: – az igény érvényesítőjét terheli
A hibás teljesítéssel kapcsolatos igényérvényesítési határidő letelt:
o elévülés (kellékszavatossági, kártérítési, jogszavatossági igény) esetén – az arra hivatkozó felet terheli
o jogvesztő határidő (jótállási, termékszavatossági igény) esetén – bíróság hivatalból figyelembe veszi
– A bizonyítási teher pedig, azért fontos, mert akinél van a bizonyítási teher, annak kell az ezzel kapcsolatos bizonyítási költségeket előlegezni, valamint a bizonyítatlanság következményeit is annak a félnek kell viselnie.
Megjegyzem továbbá azt, hogy a hiba már a teljesítés időpontjában fennállt, illetve bizonyos esetben a hiba jelenség fennállását, valamint hibás teljesítéssel kapcsolatos fenti igények összegszerűségét is szakértővel lehet csak bizonyítani.
3./ Hibás teljesítés jogkövetkezményei:
Hibás teljesítés fennállása esetén a jogosult – a szerződésben, illetve jogszabályban meghatározott – igényérvényesítési időn belül, a hiba jellegétől és a szerződési, jogszabályi rendelkezésektől függően a következő igényeket érvényesítheti a kötelezettel szemben: kellékszavatossági, kártérítési, jogszavatossági, jótállási vagy termékszavatossági igény.
Jelen cikk 2024. decemberében készült az akkor hatályos jogszabályi környezetnek megfelelően.
A cikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. A cikk szerzője az abban foglaltak egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja
Ezt
a honlapot a Budapesti
Ügyvédi Kamarában bejegyzett dr. Soltész Péter Ádám egyéni ügyvéd
tartja fenn az ügyvédekre vonatkozó jogszabályok és belső szabályzatok szerint,
amelyek az ügyféljogokra vonatkozó tájékoztatással együtt a www.magyarugyvedikamara.hu honlapon
találhatók. Az ügyvédi honlap tartalmára és megjelenésére vonatkozó
rendelkezéseket a Magyar Ügyvédi Kamara által megalkotott, az ügyvédi hivatás
etikai szabályairól és elvárásairól szóló szabályzat tartalmazza.